فایل مستر

فایل مستر

فایل مستر
فایل مستر

فایل مستر

فایل مستر

پروژه کارآموزی مرتبط با حسابداری در شهرداری و شرکت آب و فاضلاب


پروژه کارآموزی مرتبط با حسابداری در شهرداری و شرکت آب و فاضلاب

پروژه کارآموزی دارایی های شهرداری آستارا پروژه کارآموزی حقوق و دستمزد شهرداری آستارا پروژه کارآموزی شرکت آب و فاضلاب شهرستان آستارا

دانلود پروژه کارآموزی مرتبط با حسابداری در شهرداری و شرکت آب و فاضلاب

کارآموزی
پروژه کارآموزی 
شهرداری آستارا
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل zip
حجم فایل 16783 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 200

دارای فایلهای با عناوین زیر:

پروژه کارآموزی دارایی های شهرداری آستارا  
پروژه کارآموزی حقوق و دستمزد شهرداری آستارا
پروژه کارآموزی شرکت آب و فاضلاب شهرستان آستارا

دانلود پروژه کارآموزی مرتبط با حسابداری در شهرداری و شرکت آب و فاضلاب

پاورپوینت قدرت اطلاعات تاثیر اطلاعات بر نظریه توسعه


پاورپوینت قدرت اطلاعات تاثیر اطلاعات بر نظریه توسعه

دانلود پاورپوینت قدرت اطلاعات تاثیر اطلاعات بر نظریه توسعه در 19 اسلاید با فرمت pptx


مشخصات فایل

تعداد صفحات19
حجم1252 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمدیریت


توضیحات کامل

دانلود پاورپوینت قدرت اطلاعات تاثیر اطلاعات بر نظریه توسعه جهت رشته مدیریت در قالب 19 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

قدرت، توسعه و اطلاعات

اطلاعات، عامل تغییر ساخت قدرت است و سبب بروز تغییر و تحول گسترده در نظام‌های کسب قدرت ملی می‌شود.

و

اطلاعات، عامل تغییر ساخت مؤلفه‌های امنیت ملی و ایجاد تغییر و تحول در الگوهای تضمین امنیت بوده است.

پس:

اطلاعات، قدرتمند شده است و مفهوم قدرت اطلاعات، وجود خارجی دارد و دستیابی بدان برای قرارگیری کشورها را در سطح بالاتری از توسعه‌یافتگی ضروری است.

بنابراین:

اطلاعات از روابط ساخت‌یافته و وثیقی با توسعه برقرار بوده و یکی از مؤلفه‌های کلیدی نظریه توسعه و طراحی یک الگوی توسعه به شمار می‌رود.

 

 

 

فهرست مطالب :

قدرت، توسعه و اطلاعات

ماهیت اطلاعات

ماهیت اطلاعات و توسعه

قدرت و اطلاعات

دیدگاه های حاکم

قدرت و اطلاعات

نظریه ها

قدرت ملی و اطلاعات

مفاهیم و روابط متقابل

قدرت ملی و اطلاعات

الگوی تاثیرگذاری

قدرت ملی و اطلاعات

تغییر لایه های تولید قدرت

چالش های قدرت در عصر اطلاعات

امنیت ملی و اطلاعات

دغدغه تغییر

و..

توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت زایمان، وضع حمل و نفاس


پاورپوینت زایمان، وضع حمل و نفاس

زایمان، وضع حمل و نفاس

دانلود پاورپوینت زایمان، وضع حمل و نفاس

زایمان وضع حمل و نفاس 
مراحل زایمان
زایمان
مکانیسم زایمان
القا و تحریک زایمان
مراقبتهای پس از زایمان
سیستم قلبی عروقی 
شیردهی
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 915 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 94

 

فایل دانلودی حاوی یک فایل پاپورپوینت در 94 اسلاید  قابل ویرایش به صورت متنی همراه با عکس میباشد.
فهرست مطالب :
پائین رفتن رَحِم به سمت لگن
زایمان کاذب  (false labor) 
مشخصات false labor
مشخصات false labor
اهداف مراقبت خوب هنگام زایمان 
افاسمان گردن رحم (Cervical effacement) 
مراحل زایمان
مرحله اوّل زایمان
Admittance Procedure
Shaving of vulva & perineum Enema
ارزیابی های آزمایشگاهی
مراقبت منظم جنین و مادر حین لیبر
مونیتورینگ جنینی
فعالیت رحمی 
وضعیت مادر(مونیتورینگ مادری) 
تجویز مایعات
مرحله دوّم زایمان
مکانیسم زایمان
چرخش داخلی
چرخش خارجی
بیرون رانده شدن 
اقدامات بالینی در مرحله دوّم : اقدامات زیر باید صورت گیرد
زور زدن روبه پائین
مونیتورینگ جنین 
مرحله سوم زایمان
علائم جدا شدن جفت  
مرحله چهارم 
علائم خطر در حین زایمان
علائم خطر در حین زایمان
القاء و تحریک زایمان
تکنیک القاء و تحریک
انفوزیون اکسی توسین 
عوارض اکسی توسین
مراقبتهای پس از زایمان
نفاس(puerperium)
اهداف مراقبت پس از زایمان 
جسم رحم
ترشحات رحم
سیستم قلبی ـ  عروقی 
سیستم ادراری
Postpartum Bleeding
ترومبوفلبیت( عمقی یا سطحی)
تب نفاسی
Breast engorgement
Weight loss
مراقبت از مادر طی دوران نفاسی
بلافاصله پس از لیبر
Abdominal wall relaxation
رژیم غذایی
زمان ترخیص
برگشت تخمک گداری و قاعدگی 
تغذیه از پستان 
شیردهی
نیازهای تغذیه‌ای در دوران شیردهی
نیاز به انرژی
نیاز به عناصر معدنی
زایمان یک روند فیزیولوژیک است که باعث تغییرات گسترده ای در مادر می شود و وضع حمل جنین را از طریق مجرای زایمان میسّر می سازد.
اما ممکن است حین آن عوارض پیش آید لذا نیاز به مراقبت کارساز ضروری است ولو آن که زایمان به خوبی و عادی پیش رود.
با توجه به اینکه انرژی زیادی طی آن مصرف می شود لغت labor به آن اطلاق می شود.
انقباضات میومتر حین لیبر دردناک هستند: دردهای زایمان pains
 این روند با افاسمان پیشرونده سرویکس، دیلاتاسیون و یا هر دو مشخص می گردد که از انقباضات رحمی حاصل می شود
 این انقباضات حداقل هر 5 دقیقه تکرار می شود و 60-30 ثانیه طول می کشد. 
قبل از شروع زایمان حقیقی معمولا تعدادی وقایع فیزیولوژیک آماده سازی، رخ می دهد 
فایل دانلودی حاوی یک فایل پاپورپوینت در 94 اسلاید  قابل ویرایش به صورت متنی همراه با عکس میباشد.
فهرست مطالب :
پائین رفتن رَحِم به سمت لگن
زایمان کاذب  (false labor) 
مشخصات false labor
مشخصات false labor
اهداف مراقبت خوب هنگام زایمان 
افاسمان گردن رحم (Cervical effacement) 
مراحل زایمان
مرحله اوّل زایمان
Admittance Procedure
Shaving of vulva & perineum Enema
ارزیابی های آزمایشگاهی
مراقبت منظم جنین و مادر حین لیبر
مونیتورینگ جنینی
فعالیت رحمی 
وضعیت مادر(مونیتورینگ مادری) 
تجویز مایعات
مرحله دوّم زایمان
مکانیسم زایمان
چرخش داخلی
چرخش خارجی
بیرون رانده شدن 
اقدامات بالینی در مرحله دوّم : اقدامات زیر باید صورت گیرد
زور زدن روبه پائین
مونیتورینگ جنین 
مرحله سوم زایمان
علائم جدا شدن جفت  
مرحله چهارم 
علائم خطر در حین زایمان
علائم خطر در حین زایمان
القاء و تحریک زایمان
تکنیک القاء و تحریک
انفوزیون اکسی توسین 
عوارض اکسی توسین
مراقبتهای پس از زایمان
نفاس(puerperium)
اهداف مراقبت پس از زایمان 
جسم رحم
ترشحات رحم
سیستم قلبی ـ  عروقی 
سیستم ادراری
Postpartum Bleeding
ترومبوفلبیت( عمقی یا سطحی)
تب نفاسی
Breast engorgement
Weight loss
مراقبت از مادر طی دوران نفاسی
بلافاصله پس از لیبر
Abdominal wall relaxation
رژیم غذایی
زمان ترخیص
برگشت تخمک گداری و قاعدگی 
تغذیه از پستان 
شیردهی
نیازهای تغذیه‌ای در دوران شیردهی
نیاز به انرژی
نیاز به عناصر معدنی
زایمان یک روند فیزیولوژیک است که باعث تغییرات گسترده ای در مادر می شود و وضع حمل جنین را از طریق مجرای زایمان میسّر می سازد.
اما ممکن است حین آن عوارض پیش آید لذا نیاز به مراقبت کارساز ضروری است ولو آن که زایمان به خوبی و عادی پیش رود.
با توجه به اینکه انرژی زیادی طی آن مصرف می شود لغت labor به آن اطلاق می شود.
انقباضات میومتر حین لیبر دردناک هستند: دردهای زایمان pains
 این روند با افاسمان پیشرونده سرویکس، دیلاتاسیون و یا هر دو مشخص می گردد که از انقباضات رحمی حاصل می شود
 این انقباضات حداقل هر 5 دقیقه تکرار می شود و 60-30 ثانیه طول می کشد. 
قبل از شروع زایمان حقیقی معمولا تعدادی وقایع فیزیولوژیک آماده سازی، رخ می دهد 


زایمان یک روند فیزیولوژیک است که باعث تغییرات گسترده ای در مادر می شود و وضع حمل جنین را از طریق مجرای زایمان میسّر می سازد.اما ممکن است حین آن عوارض پیش آید لذا نیاز به مراقبت کارساز ضروری است ولو آن که زایمان به خوبی و عادی پیش رود.با توجه به اینکه انرژی زیادی طی آن مصرف می شود لغت labor به آن اطلاق می شود.انقباضات میومتر حین لیبر دردناک هستند: دردهای زایمان pains این روند با افاسمان پیشرونده سرویکس، دیلاتاسیون و یا هر دو مشخص می گردد که از انقباضات رحمی حاصل می شود این انقباضات حداقل هر 5 دقیقه تکرار می شود و 60-30 ثانیه طول می کشد. قبل از شروع زایمان حقیقی معمولا تعدادی وقایع فیزیولوژیک آماده سازی، رخ می دهد 

 

دانلود پاورپوینت زایمان، وضع حمل و نفاس

مقاله کامل درمورد اختلال اضطراب


مقاله کامل درمورد اختلال اضطراب

همة انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه می‌کنند و طبیعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهاى تهدیدکننده و تنش‌زا مضطرب می‌شوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امرى غیرعادى است

دانلود مقاله کامل درمورد اختلال اضطراب

مقاله درمورد اختلال اضطراب
اضطراب چیست
درمان اضطراب
کنترل اضطراب
استرس و اضطراب
دانلود مقاله
دانلود تحقیق
علایم و نشانه های اضطراب
اضطراب در کودکان
اسیب های اضطراب
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 139 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 93

مقاله درمورد اختلال اضطراب

 

فهرست مطالب :

عنوان :                                                                                صفحه :

مقدمه   ..................................       1

اضطراب در کودکان و نوجوانان      .........  2

چه باید بکنیم      .......................  6

عوامل مؤثر بر اضطراب نوجوانان و مقابله باآن     6

نحوه رویارویی با رنج ناشی از تغییرات جسمانی     7

رویارویی با اضطراب ناشی از عدم پذیرش از جانب همسالان     7

رویارویی با اضطراب ناشی از دوگانگی و تر س از مستقل شدن 8

رویارویی با اضطراب ناشی از بروز رفتار پرخاشگرانه    9

انواع اضطراب ............................. 10

اضطراب و کاهش قند خون .................... 12

علل اضطراب ............................... 13

فاکتورهای روانی – اجتماعی ................ 13

عوامل جسمانی و زیست شناختی ............... 14

علل طبی و اثرات داروها ................... 14

درمان اضطراب ............................. 15

درمان دارویی.............................. 15

درمان غیر دارویی ......................... 16

پیشگیری از اضطراب ........................ 16

اضطراب در ورزش ........................... 22

چرا اضطراب بر عملکرد ورزش اثر می گذارد ؟.. 23

عوامل موقعیتی اضطراب ..................... 25

عوامل شخصی ............................... 25

روش های مقابله با اضطراب ................. 26

اختلال های اضطرابی ........................ 27

تنش حرکتی ................................ 28

اختلال اضطراب منتشر و حملات وحشتزدگی ....... 30

الگوب اضطراب بک ، اختلالات تفکر ............ 31

اضطراب در امتحان ......................... 33

عوامل مؤثر بر اضطراب امتحان .............. 24

روشهای کاهش و درمان اضطراب امتحان ........ 37

استفاده از شیوه های صحیح مطالعه .......... 38

اضطراب و ترس از حضور ..................... 41

علایم اضطراب اجتماعی ...................... 42

مشکلات رفتاری اضطراب اجتماعی .............. 44

علت اضطراب اجتماعی چیست .................. 46

سن اضطراب اجتماعی و کمرویی ............... 49

منابع .................................... 52

 

مقدمه :

همه انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه می‌کنند و طبیعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهاى تهدیدکننده و تنش‌زا مضطرب می‌شوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امرى غیرعادى است.
اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگى و برانگیختگى فیزیولوژیکى است. به‌طور کلى اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسى است که با یک یا چند حس جسمى مانند احساس خالى شدن سر دل، تنگى قفسه سینه، طپش قلب، تعریق، سردرد و غیره همراه است.
بررسیها نشان می‌دهد که اضطراب در مردها، طبقات اقتصادى مرفه و جوانان کمتر است و در زنان، افراد کم‌درآمد و سالمندان بیشتر شایع می‌باشد.

علائم و نشانه های اضطراب

ـ عصبى بودن، آرام و قرار نداشتن
ـ تنش
ـ احساس خستگى
ـ سرگیجه
ـ تکرر ادرار
ـ طپش قلب
ـ بی‌حالى
ـ تنگى نفس
ـ تعریق
ـ لرزش
ـ نگرانى و دلهره
ـ بی‌خوابى
ـ اشکال در تمرکز حواس
ـ گوش به زنگ بودن

اضطراب در کودکان و نوجوانان

بسیارى از کودکان هنگام قرارگیرى در وضعیت جدید مثل روبرو شدن با افراد جدید، احساس اضطراب کرده و به‌طور خجالت‌آورى به مادر و پدر، افراد فامیل و یا وابستگان به اصطلاح «آویزان» می‌شوند.
معمولاً والدین می‌توانند آنها را تشویق به خروج از «منطقه امن» بکنند. هر چند بعضى از کودکان در مقابل این شرایط مقاومت کرده و آنها را نمی‌پذیرند. به‌منظور کمک به کودکان در این موقعیت باید صبر و حوصله کافى داشت به‌طوریکه آنها احساس اعتماد به نفس کافى جهت مقابله با مسائلى که به نظرشان مشکل مى آید، را کسب کنند.
بسیارى از والدین از این احساس کودکانشان آگاه نیستند تا روزى که آنان به مشکلى برخورد می‌کنند مثل روز رفتن به مدرسه و ... منشاء این اضطراب در کودکان ناشناخته می‌باشد. اغلب ترکیبى از یک ترس ناشناخته و فقدان کنترل همراه با یک طبیعت ناشى از شرم و خجالت زمینة بسیارى از اضطراب کودکان را تشکیل می‌دهد.
بسیارى از شکایتهاى کودکان در دوران ابتدائى مدرسه همچون درد معده یا سوزش سر دل و یا دردهاى پراکنده دیگر، ناشى از وجود یک اضطراب نهفته در کودکان است که وجود اختلاف در خانواده و نگرانى در پدر و مادر می‌تواند از علل آن باشد که این نگرانى مستقیماً به کودک انتقال یافته و با این شکایات بروز مى کند.
شایعترین اختلالات اضطرابى در کودکان و نوجوانان عبارتند از:
ـ اضطراب جدایى (Separation Anxiety)
ـ اضطراب امتحان (Exam Anxiety)
ـ اضطراب اجتماعى (Social Anxiety)
ـ ترس از مدرسه (School Phobia)

«سوزان چرچ» عقیده دارد که اضطراب کودکان، ارتباط مستقیمی با مشاهده صحنه‌های جرم و جنایتی دارد که آنها در دوران کودکی از طریق فیلم‌ها و تصاویر شاهد آن هستند. او پیشنهاد می‌کند، پدران و مادران به جای تلاش برای تحصیل رفاه بیشتر برای خانواده، به فکر ایجاد محیطی سالم و باثبات برای کودکان باشند.

نویسنده در این مقاله، به بررسی نقش اضطراب در سلامت جامعه ‌آمریکا پرداخته است. «سوزان چرچ» عقیده دارد که اضطراب کودکان، ارتباط مستقیمی با مشاهده صحنه‌های جرم و جنایتی دارد که آنها در دوران کودکی از طریق فیلم‌ها و تصاویر شاهد آن هستند. او پیشنهاد می‌کند، پدران و مادران به جای تلاش برای تحصیل رفاه بیشتر برای خانواده، به فکر ایجاد محیطی سالم و باثبات برای کودکان باشند.
جرائم اجتماعی و طلاق والدین، فضای امن خانواده‌ها را از بین برده است. مهم‌ترین کسانی که به امنیت روانی و احساس خانواده نیاز دارند، کودکان هستند. افزایش سطوح طلاق والدین، بیکاری، جرائم اجتماعی و خشونت در تلویزیون و فیلم‌های سینمایی، آسمان را برای کودکان سیاه کرده است.
جالب است بدانید، براساس مطالعه‌ای که جدیداً انجام شده، اضطراب و تشویش بچه‌های سالم در دهه‌ی 1980، به اندازه‌ی اضطراب و تشویش بچه‌هایی که در دهه‌ی 1950 بیماری ذهنی داشته‌اند، بوده است.
«جین کویینگ»، روانشناس اجتماعی در دانشگاه کیس وسترن ریزرو می‌گوید: جرم، طلاق والدین و کمبود روابط احساسی و اجتماعی با افراد دیگر، نوجوانان و جوانان آمریکایی را بیمار کرده است. او سال‌های آخر قرن بیستم را «سال‌های اضطراب» نامیده است. او می‌گوید: براساس مطالعات دانشگاهی انجام شده، اضطراب و عصبانیت از سال‌های 1980 ـ 1950، پنجاه درصد افزایش داشته، ترس و دودلی بین جوانان با شتاب زیاد افزایش پیدا کرده و عمیق‌تر شده است، این نتایج، خلاصه آزمایش‌های سطوح اضطراب در بین 40192 دانشجو و گزارش‌های اضطراب از 12056 دانش‌آموز در دهه‌های 1980 ـ 1950 است.
تویینگ برای یافتن دلایل اضطراب در بین کودکان آمریکایی، عواملی را که در سعادت جامعه نقش دارند، بررسی کرده است؛ در چکیده آمار ایالات متحده، عوامل مؤثر در سعادت جامعه‌ی آمریکایی، سطوح جرایم، طلاق، بیکاری، درآمد و بعضی موارد دیگر برشمرده شده است. او می‌گوید، دو عامل برجسته‌تر هستند: 1ـ جرم و بی‌ثباتی اجتماعی حاصل از آن، 2ـ کمبود ارتباط اجتماعی با دیگران.
تویینگ می‌گوید: با افزایش جرم و جنایت در جامعه، به همان نسبت اضطراب بچه‌ها بیشتر می‌شود. حتی اگر بچه‌ها قربانی اصلی خشونت‌ها نباشند، رشد این تصور که خشونت به راحتی اتفاق می‌افتد بچه‌ها را مضطرب می‌کند، در این بحث، پول کمترین نقش را دارد. امنیت مالی خانه‌هایی که بچه‌ها در آن بزرگ می‌شوند، اهمیت زیادی ندارد، بلکه مهم این است که آیا بچه‌ها احساس سلامت و امنیت می‌کنند یا خیر. به گفته‌ی تویینگ، مردم الان نمی‌دانند چه اتفاقی دارد می‌افتد؛ همان طور که ندانستند بر سر جامعه‌ چه آمده است؛ دهه‌ی 1950 سال‌های بلوغ و کمال نبود، اما مردم نسبت به هم بیشتر احساس وابستگی می‌کردند. امروزه ما بیشتر آزادی داریم، انتخاب بیشتری داریم، جرایم بیشتری هم داریم و البته اضطراب بیشتر. چیزی نمانده تا به خاطر این اضطراب و جرایم، هزینه سنگینی پرداخت کنیم.
به نظر تویینگ، وقتی این بچه‌های مضطرب بزرگ می‌شوند، اضطراب و اضطراب‌زایی خود را به جامعه می‌آورند. این غول‌های ترسناک که بچه‌ها از آن می‌ترسند، در بزرگسالی آنها را به اعتیاد، الکل و مواد مخدر می‌کشاند. آدم‌های مضطرب زودتر از آدم‌های معمولی می‌میرند. به عقیده متخصصان، اضطراب با اغلب بیماری‌های طولانی مدت، مثل بیماری‌های سخت داخلی، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های روانی، رابطه مستقیم دارد.

دانلود مقاله کامل درمورد اختلال اضطراب

بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه بین دانش آموزان دختر


بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه بین دانش آموزان دختر

امروز جامعه در حال پیشرفت، نیازمند افرادی مسئول و خودکفا است و آموزش مسئولیت پذیری به کودکان نیازمند جوی خاص در خانه و مدرسه است

دانلود بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه بین دانش آموزان دختر

بررسی میزان مسئولیت پذیری
خانواده و جامعه
دانش آموزان
مسئولیت پذیری
دانش اموزان
مسئولیت
پذیرش مسئولیت
اموزش مسئولیت پذیری
دانلود مقاله
دانلود تحقیق
دسته بندی علوم سیاسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 297 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 119

بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه بین دانش آموزان دختر

 

مقدمه

امروز جامعه در حال پیشرفت، نیازمند افرادی مسئول و خودکفا است و آموزش مسئولیت پذیری به کودکان نیازمند جوی خاص در خانه و مدرسه است.

بایستی شرایطی فراهم کرد تا کودکان و نوجوانان، ابزارهای نگرش و ارزشیابی پیدا کنند تا به کمک آنها بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند. تصمیماتی که آنان را در این دنیای پیچیده به سوی زندگی بارور و رضایت بخش رهنمون کند. انسانهای امروز بیش از بیش نیازمند پذیرش مسئولیت برای زندگی و سرنوشت خود هستند و این امر میسر نمی شود مگر اینکه مبنای آموزش و پرورش آنها مبتنی بر افزایش درک کودکان و نوجوانان در مورد نقش خود آنها به تعیین سرنوشت و ساخت کیفیت زندگیشان باشد و برای رسیدن به این اهداف، سعی و کوشش و برنامه ریزی دقیق لازم است.

 

آغاز زندگی اجتماعی کودک                 

همانطور که می دانیم انسان اجتماعی متولد شده و از زمانی که کودک به مادرش مهر می ورزد و یا به دیگران احساس عشق  ، حد و یا دشمنی می کند ، اجتماعی است . روان شناسان تربیت اولیه را در شکل گیری شخصیت کودک بسیار مؤثر دانسته اند .

فروید اولین کسی که نقش نخستین تربیت را در تشکیل شخصیت کودک عنوان کرد ، و جامعه شناسان را بر آن داشت تا از این دریچه به افراد و گذشتة آنان بنگرند و به تحصیل آن بپردازند . چرا که شخصیت هر فرد از ترکیب دو زمینه فطری و اکتسابی صورت می پذیرد . بدین معنا که بعضی از خصوصیات زمینه وراث و ژنتیکی دارند و برخی از آنها اکتسابی است. رفع نیازهای زیستی نوزاد و گرفتن پستان مادر و مکیدن و شیرخوردن، خوابیدن و نظایر آن، به طور غریزی و بدون آموزش صورت می پذیرد. ولی در زمان اندک، زمانی که کودک دست خود را برای گرفتن اشیاء ( خوب یا بد ، خطرناک و یا بی خطر ) دراز می کند، وقتی که سراپا ایستاده آهنگ راه رفتن می کند، آموزش و پرورش اهمیّت و ضرورت خود را می نمایاند، در این موقع است که مرحله ی یادگیری کودک آغاز می گردد. اساس یادگیری اجتماعی کودک که با مشکلات آموزشی نیز توأم است. از وقتی شروع می شود که با« دیگری »مواجه می گردد.یعنی اولین برخورد وی با افراد غیر از والدینش، یا افرادی چون خودش که تا کنون در ذهن و تصورش نبوده است.

او نه پدر و مادرش است و نه اسباب بازی، بلکه او« دیگری » و بیگانه است. کودک در نخستین برخورد و با این« دیگری » اولین نیاز اجتماعی شدن را درک می کند . و با این احساس « زندگی اجتماعی » وی آغاز می گردد. در برابر این وضع جدید مبهوت و سرگردان می شود. نمی داند چه بکند و چه واکنشی از خود نشان دهد. بخندد ، گریه کند ، سازش نماید و یا تسلیم شود. احساس نیاز اجتماعی از طرفی در« خویشتن خود » و از طرف دیگر، کشمکش درونی ایجاد می کند و، واکنش پناه بردن به مادر را در وی می آفریند. کودک تا چهار سالگی در مرحلة سرگردانی و تزلزل تصمیم قرار دارد. تسلط بر دیگران را با همکاری با دیگران و شیر را با سازش در هم می آمیزد. چرا که هنوز یادگیری انجام نشده و تجربة اجتماعی را کسب نکرده است او باید بعضی از بازتاب های اجتماعی را که بکارگیری آنها لازمة زندگی اجتماعی است، و نیز اصول و قواعد رفتارهای لازم و مورد قبول اجتماع را از طریق خانواده و بعضی از نهادها بیاموزد.

در این صورت که فرد با حفظ خویشتن خود شخص اجتماعی می شود و با جامعه و محیط اجتماعی خود روابط پیدا می کند این یادگیری اجتماعی به تدریج تا ۹ سالگی صورت می پذیرد و ادامه می یابد .

 

مهمترین مراحل تحول شخصیت اجتماعی کودکان از نظر مید :

به عقیده مید کودک طی دو مرحله شخصیت اجتماعی و خودش شکل می گیرد که عبارتند از مرحلة نمایشی و مرحله بازی . کودک در مرحلة نمایش نقشهای آدمهایی که برایش مهمند ، مانند پدر ، مادر ، برادر ، یا خواهر را یاد می گیرد و از این طریق نقشهای متنوعی را به نمایش می گذارد و خودش را در نقشهای گوناگون می بیند که در آینده بخشی از شخصیت و خود اجتماعی او را می سازند . اما در این مرحله ، کودک هر یک از این نقشها را به گونه ای جداگانه و بدون ارتباط متقابل آنها فرا می گیرد . هر کودکی برای آن که ادراک یکپارچه تر و منسجمتری از خود و جامعه اش به دست آورد ، باید علاوه بر مرحلة نمایشی مرحلة بازی را نیز پشت سر گذارد تا به خود و شخصیت اجتماعی کاملی دست یابد . در این مرحله ، کودک چشم انداز فراگیری از نقشهای گوناگون اجتماعی را در قالب یک جامعیت یکپارچه و تعمیم یافته به دست می آورد و در نتیجه ، به ادراک منسجمتری از خود نیز دست می یابد[1] .

 

جامعه پذیری                                                                             

همانطوریکه اشاره شد کلیه عناصر جامعه (از جمله گروههای اجتماعی، خرده گروهها و حتی کوچکترین عنصر آن یعنی فرد) به طور مستمر و مداوم در حال تغییر و تحول می باشند .

افراد جدیدی که به جامعه می پیوندند (مثلاً نوزادان) ضرورتاً باید با هنجارها ،معیارها، ضوابط و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی جامعه آشنا شده و خود را با آنها همساز و هماهنگ نمایند .فرایند و جریانی که از طریق آن عناصر فرهنگی و اجتماعی به افراد جدید هر جامعه منتقل شده و در درون آن جایگزین می شوند را جامعه پذیری می نامند .

جامعه پذیری جریانی است که الگوها ، مفاهیم اجتماعی ، ضوابط رفتاری ، زبان ، ارزشهای فرهنگی و هنجارهای گروهی را به افراد جامعه انتقال می دهد .

جامعه پذیری ، در جریان زندگی اجتماعی ، فرد را با کلیة مظاهر جامعه و زندگی اجتماعی هماهنگ می نماید و او را برای زندگی اجتماعی مهیا و مجهز می کند .

کودکی که در یک جامعه متولد می شود ، از هر گونه شناخت از محیط پیرامون ( از جمله محیط اجتماعی ) تهی و خالی است . روابط او با والدین و اطرافیان ، بتدریج معیارها و مفاهیم زندگی اجتماعی را ( در ذهن ) او تعبیه می کنند و کودک را به موجودی اجتماعی و همساز با عناصر مختلف حیات اجتماعی تبدیل می نمایند . این جریان را جامعه پذیری می خوانند .

جامعه پذیری در هر جامعه یا از طریق نهادها و سازمانهای اجتماعی ، فرهنگی با برنامه ریزی و به طریقی هدفمند صورت می گیرد ( نظیر خانواده و مدرسه ) و یا به صورت خود بخودی ( غیر برنامه ریزی شده ) از طریق خود فرد بدست می آید ( از طریق گروههای همبازی و . . .  ) .


[1] - جورج ریترز ، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر ، ترجمه محسن ثلاثی – ص 315

دانلود بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه بین دانش آموزان دختر